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LOST PARADISE

ENG// Lost Paradise is the main project of Marta Moreno Muñoz´s PhD research  ‘Art as an Experience of the Dissolution of the Self’. Produced in 2013 in the frame of an artist residency at Green Papaya Art Projects and with the support of the Singapore National Arts Council, it was filmed in Mindanao (The Philippines) with the assistance of Filipino filmmaker Ivan Zaldarriaga.

I understand artistic practice as a vehicle that can transform life, our relation with ourselves, society, and the natural world by experimenting with our subjectivities, expanding the consciousness and therefore creating new existential scenarios.

Lost Paradise deals with the theme of the regression towards our animal condition, approached from a perspective close to pantheism and with a feeling of oneness with nature. The main idea of this project is becoming buffalo; for that, I intended to establish a coexistence with the water buffaloes by bathing daily with them in the water for the duration of one month in which for some extended periods I remained completely silent in a meditative state. The whole process was documented with texts and video and these materials will lead to a multi-screen video installation, currently in progress. In Lost Paradise, becoming buffalo is intended as a journey, an expansion of the being through the dissolution of the self, an attempt at ontological transformation. Mircea Eliade examines identification with the animals in the shamanic world:  ‘to learn the language of animals, especially birds, means knowing the secrets of nature’. The dissolution of the human-animal frontier mentioned by many mystics –  ‘I am in all beings and all beings are in me’ – has also been approached by Donna Haraway from a radical new perspective in her work. Those above are certainly references for me when conceptualizing Lost Paradise, but it was the time I spent living in India that had the most profound influence, where humans and animals, even in urban areas, are all part of the same ecosystem and where the human-animal ontological border is thinner, due partly to the Hindu and Buddhist beliefs in reincarnation.

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ESP // Lost Paradise es el proyecto artístico que vertebrará la tesis doctoral de Marta Moreno Muñoz El arte como experiencia de disolución del sujeto’. Producido en 2013 durante una residencia artística en Green Papaya Art Projects y con el apoyo del National Arts Council de Singapur, Lost Paradise se filmó en Mindanao (Filipinas) con la ayuda del cineasta filipino Ivan Zaldarriaga.

Entiendo la práctica artística como un vehículo por medio del cual podemos transformar la vida y redefinir el concepto que tenemos sobre nosotros mismos, el mundo y los otros, estableciendo nuevos vínculos y nuevas relaciones con la naturaleza, la sociedad y el cosmos.

Lost Paradise aborda el tema de la disolución del yo y la regresión a nuestra condición animal desde una perspectiva próxima al panteísmo y a un sentimiento de unificación con la naturaleza. En Lost Paradise la principal idea sería el devenir búfalo, estableciendo una convivencia con estos animales en su contexto natural durante un mes, documentando todo el proceso en diarios y en vídeo; estos materiales formarán parte de una vídeo-instalación multicanal, actualmente en proceso. En Lost Paradise, convertirse en búfalo sería emprender un viaje, una transformación ontológica o una expansión del ser por medio de la disolución del yo. Mircea Eliade examina la identificación con el animal en el mundo chamánico: ‘aprender el lenguaje de los animales, especialmente el de los pájaros, supone conocer los secretos de la naturaleza’. La disolución de la frontera humano-animal, mencionada por tantos místicos –   ‘estoy en todos los seres, y todos los seres están en mí’ también ha sido abordada desde una radical y nueva perspectiva por Donna Haraway en su obra. Estas son sin duda para mí referencias, pero lo que quizás me haya influido más a la hora de conceptualizar este proyecto sea el haber vivido casi dos años en India, donde humanos y animales , incluso en las zonas urbanas, forman parte de un mismo ecosistema; la frontera ontológica humano-animal está ahí más diluida, también en parte por la creencia en la idea de la reencarnación presentes en el hinduismo y el budismo.

 

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