0

REGRESSION

ENG// Regression: The Unabomber’s Infinite Sadness was an installation and live performance which took place in a room at Altes Kloster Hotel in Hainburg (Austria) as part of Intime Räume festival, organized by IMA: Institut Für Medienarchäologie in 2012. Duration of the performance: 1 hour. Elements: loads of organic and non organic trash collected in public garbage containers in town and residua from the hotel; an old tv connected to a VHS player; VHS tape playing a still image of Unabomber;  pre-recorded spoken words: The Unabomber´s Manifesto.

Regression is inspired by the Diogenes syndrome, a disorder characterized by extreme self-neglect, domestic squalor, social withdrawal, apathy, compulsive hoarding of rubbish, and lack of shame . This piece attempts to be an archeological revision of my personal life / past work and the intra-history of the space where the performance took place, attempting in the process to return to a certain ‘psychic paleolithism’, a more intuitive performative practice which involves a departure from symbolic thinking and the disruption of the ‘law of the father’ by more archaic impulses. Audience steps into an almost dark room finding a ritualistic display of garbage all over the space. A VHS tape is found by the performer and the action starts; from that moment, the performance is totally open to the unexpected. This work tries with its hallucinatory structure to break the linear time conception, described by French feminist thinker Julia Kristeva as “the father’s time”. This refers to the patriarchal linear concept of time that we have inhabited, with its sense of history, destiny and economic progress, as opposed to the unconscious ‘unified field’, where time is marked by repetition and the subject regresses into a realm where nothing is differentiated.

__

ESP//  Regression: The Unabomber’s Infinite Sadness fue una instalación y performance que se presentó en una habitación del hotel Altes Kloster en Hainburg (Austria) como parte del festival Intime Räume, organizado por IMA: Institut Für Medienarchäologie en 2012. Duración de la performance: 1 hora. Elementos: basura orgánica y no orgánica recogida de los contenedores públicos de la ciudad y residuos del hotel; un viejo televisor conectado a un reproductor de vídeo vhs; cinta de vhs reproduciendo una imagen fija de Unabomber; ‘spoken words’ pregrabadas: El manifiesto de Unabomber.

Regression se inspira en el síndrome de Diógenes, un trastorno caracterizado por el aislamiento social voluntario, el total abandono personal, la apatía, la acumulación compulsiva de basura y la falta de vergüenza. Esta pieza pretende ser una revisión arqueológica tanto de mi vida y obra pasadas como de la intrahistoria del lugar donde se llevó a cabo la acción. Con esta performance intenté en el proceso regresar a un cierto “paleolitismo psíquico”, una práctica performativa más intuitiva, lo que implicaría un alejamiento del pensamiento simbólico y la interrupción de la “ley del padre” por impulsos más arcaicos.  Al entrar a la habitación casi a oscuras, el público se enfrenta a un despliegue ritual de la basura por todo el espacio. La performer encuentra una cinta de VHS y la acción comienza; a partir de ese momento, la performance está totalmente abierta a lo inesperado. Este trabajo, con su estructura alucinatoria, intenta romper la concepción del tiempo lineal, o el “tiempo del padre” con su sentido de la historia, el destino y el progreso económico, en oposición al “campo unificado”, el inconsciente donde el tiempo está marcado por la repetición y el sujeto regresa a un reino en el que ya nada es diferenciado.